
Obiectiv strategic de interes major, Șantierul Naval Damen Shipyards Mangalia este unul dintre cele mai mari și mai importante șantiere navale din România. Locul în care au fost construite, în decursul ultimelor decenii, numeroase ambarcațiuni civile și militare de mare tonaj se află aproape de colaps!
Preluat în anul 2018 de către grupul olandez Damen (49 la sută din acțiuni), în parteneriat cu statul român, Șantierul Naval Mangalia a intrat în procedură de insolvență anul trecut, după ce, în 2023, partea olandeză a emis notificarea de reziliere a acordului de asociere încheiat în 2018, pentru că “prin adoptarea Legii nr. 187/2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcţiona asocierea dintre statul român şi Damen în ceea ce priveşte Şantierul Mangalia”. Astfel, pe 19 iunie 2024, Tribunalul Constanța a deschis procedura respectivă.
Cu toate acestea, deși poartă discuții de mai bine de un an și jumătate, cele două părți nu ajung la un acord cu privire la condițiile în care partea olandeză urmează să părăsească asocierea, iar acest lucru are repercusiuni grave asupra celor aproximativ 1500 de angajați ai șantierului. Recent, pe 28 februarie 2025, 200 de angajați au fost trimiși în șomaj, în timp ce restul se află în șomaj tehnic!
Situația gravă cu care se confruntă șantierul și angajații săi l-a determinat pe deputatul constănțean George Gima (USR) să atragă atenția printr-o interpelare susținută recent de la tribuna Parlamentului României.
„Încă 200 de oameni au fost concediați de la Șantierul Naval Mangalia, 200 de familii a căror viață este bulversată din cauza deciziilor proaste ale guvernului român!”, a acuzat deputatul constănțean proasta gestionare a situației de către autoritățile române, pe care le acuză că se joacă cu viața atâtor familii.
„Cunoașteți situația Șantierului Naval din Mangalia? Avem un loc strategic în județul Constanța, la Marea Neagră, într-un moment critic din istoria țării noastre și ne batem joc de el! După șomaj tehnic, după insolvență, acum urmează să se închidă cu totul! Lipsa de viziune a guvernului, care în ultimii ani a facut tot posibilul să gonească investitorii, sau poate reaua credință, au făcut ca sute de oameni și familiile lor să sufere!”, a spus George Gima.
Cel mai mare șantier naval din România, unul dintre puținele din Europa care oferă infrastructura necesară construcției de nave mari, are o importanță strategică majoră, în condițiile noilor realități geostrategice apărute în urma invaziei ruse în Ucraina, fapt subliniat și de deputatul constănțean.
„România închide, în mod halucinant, un obiectiv strategic de interes național. Avem oameni calificați acolo, sudori profesioniști, personal calificat într-o zonă cheie la Marea Neagră. E nevoie să vă facem un desen, domnule prim-ministru, ca să înțelegeți importanța strategică a acestui loc în contextul geopolitic? Ministerul Economiei, Ministerul Apărării și alte structuri ar trebui să acționeze urgent! Aici s-au construit tancuri petroliere uriașe, s-a reparat bricul Mircea, s-au construit transportoare de luptă Piranha 5 pentru armata română. În contextul geopolitic actual, un astfel de șantier portuar este mină de aur pentru a mări capacitățile de apărare ale României și ale NATO. Treziți-vă, stimați membri ai guvernului!”, a făcut apel George Gima.
În încheierea discursului său, deputatul constănțean a punctat că își va continua demersurile pentru ca Șantierul Naval Mangalia să își reia producția, în linie cu prioritățile actuale ale României. În contextul provocărilor economice și geopolitice actuale, viitorul Șantierului Naval Mangalia este de importanță crucială pentru România, iar invervenția deputatului George Gima reflectă preocupările legitime privind gestionarea și dezvoltarea acestui activ strategic. Este rândul autorităților să găsească și să asigure un echilibru între parteneriatele internaționale și interesele naționale, astfel încât șantierul din Mangalia să rămână un pilon al industriei navale românești și europene, care să contribuie la dezvoltarea economică a țării și să asigure securitatea maritimă a României.
Be the first to comment