În situația fără precedent a declarării pandemiei COVID-19 la nivel mondial, majoritatea operatorilor de nave au suspendat schimburile de echipaje din cauze obiective – granițe închise, zboruri suspendate. Imediat au urmat negocierile purtate de ITF și ISF (Internațional Shipowners Federation/reprezentanții angajatorilor), adoptându-se măsură de prelungire a contractelor de muncă cu 30 de zile.
Multe sindicate (norvegiene și germane,) care au încheiat contracte colective de muncă cu armatori ce activează în zonă turismului maritim au adoptat un plan de urgență de reducere a salariilor și posturilor pe nave având în vedere că întreagă industrie este închisă acum.
ITF a adoptat în forumul de negociere IBF proceduri/situații care se pot întâlni la bordul navelor acoperite de contracte ITF din cauza pandemiei COVID-19, proceduri care stau la bază soluționării litigiilor de către sindicate, pentru navele care sunt în listele din contractele colective de muncă negociate.
Sindicatul Liber al Navigatorilor s-a implicat pentru că România să recunoască statutul de „lucrător cheie” fapt întâmplat în Ordonanța Militară nr 9.
SLN a ahizitionat deasemenea în parteneriat cu Histria, un apărat tip PCR CFX96 Touch Real-Time și 3000 de teste pentru testare Covid-19, aparat donat deja Spitalului Clinic Județean de Urgență Constanța. Pe lângă corpul sanitar și comunitatea constănțeană care pot accesă în caz de nevoie serviciile de testare ale SCJU C-ta, și navigatorii membri de sindicat pe bază listelor înaintate de SLN vor putea fi testați înainte de plecarea în voiaj.
La nivel global, majoritatea navigatorilor au înțeles imposibilitatea de a se efectuă schimburile datorită suspendării zborurilor în foarte multe țări europene și alte țări importante din lume care, în mare parte, și-au închis chiar și granițele, iar puținii navigatori care s-au putut bucură de repatriere sau de plecare către un loc de muncă în acest interval de timp, au trebuit să îndure foarte multe greutăți și perioadă de izolare obligatorie.
Având în vedere că după Ordonanța Militară 9 se vehiculează foarte multe informații false, Sindicatul Liber al Navigatorilor reiterează poziția pe care a avut-o încă de la început și anume că, Ordonanța Militară nr. 9 reglementează statutul personalului navigant maritim și fluvial că lucrători cu activitate esențială prin recunoașterea Certificatului de Lucrător în Transportul Internațional, reglementează schimburile de echipaje în România dar nu poate excede spațiului național.
O.M. 9 este un pas important și o oportunitate pentru recrutarea și plasarea navigatorilor români dar asta nu înseamnă automat că au și început schimburile. Încă mai este de lucru chiar și la noi în țara cu lămuriri și interpretări ale textelor de lege.
Sindicatul Liber al Navigatorilor și Barklav România au reușit să obțină aprobarea de zbor pentru prima cursă „Charter” care pleacă din București/OTP către Amsterdam în data de 22 aprilie. Cursă organizată de Barklav România pleacă cu navigatori pentru schimb de echipaj la navele SubSea7 care se află în zonă.
De ieri SLN este în discuții cu Direcția de Sănătate Publică pentru a pune la punct procedura de control la navele din porturile românești care vor să efectueze schimburile de echipaj. Și aici este nevoie de proceduri clare pe care agenții de nave să le poată urmă.
La nivel internațional, de aproape două săptămâni, se poartă discuții masive de către ITF, ETF, ISF, IMO, ILO, UE cu operatori aerieni și țări care să permită navigatorilor zborul și staționarea în anumite locații de unde să poată merge la nave pe măsură ce acestea ajung în acele porturi. Armatorii vor deconta costuri mult mai mari cu repatrierile dar și cu escalele în aeroporturi/porturi HAB pentru schimburile navigatorilor.
Pentru o perioadă de timp care încă nu poate fi clar definită, activitatea schimburilor de echipaje va fi foarte anevoioasă cu eforturi și sacrificii mari din toate părțile.
„Ultima categorie deloc de neglijat este formată din navigatorii care sunt în această perioadă acasă. Unii dintre ei trec acum prin perioade foarte grele și nu trebuie uitați. De aceea SLN susține că acest blocaj trebuie să se termine rapid începând cu teritoriul Uniunii Europene, iar deblocarea efectuării schimburilor să se extindă rapid în toată lumea. SLN este la un telefon distanță de aceia care chiar au nevoie disperată de ajutor“ a declarat Adrian Mihălcioiu, reprezentantul ITF în România și liderul SLN.
Sindicatul Liber al Navigatorilor, prin mijloacele de comunicare puse la dispoziție, primește zilnic zeci de mesaje și apeluri telefonice pe care le gestionează cu toată responsabilitatea în ajutorarea navigatorilor și familiilor lor, în informarea corectă a celor care doresc o astfel de informare, se implică în aplanarea conflictelor care inerent mai apăr la nave în această perioadă, acordă susținere navigatorilor pe lângă autoritățile românești, a oferit și oferirea sprijin umanitar acolo unde este nevoie.
Be the first to comment