Într-o mișcare fără precedent pe piața construcțiilor din România, RAJA SA Constanta pregătește o investiție de 600 de milioane de euro. Sunt bani europeni care vor fi cheltuiți în reabilitarea și extinderea sistemelor de apă și canalizare. Este cea mai mare investiție în infrastructură, realizată vreodată în România, în acest sector. Sudul litoralului se umple de turiști în perioada estivală, iar acest lucru duce la un consum excesiv de apă, la care sistemul vechi de peste 50 de ani nu face față, ducând la diverse avarii.
“În anii 1960 când au început să se construiască stațiunile din sudul județului – zona Neptun/Olimp – s-a făcut și un sistem interconectat de alimentare cu apa, pentru că era foarte important ca zona turistică să aibă apa în permanență. Acea zonă este “inima” companiei pentru noi (RAJA – n.n.) iar turismul este foarte important pentru județul Constanța. Ne-am propus să reabilitam acest sistem interconectat în proporție de 90% și să-l și extindem. Am reușit să punem pe hârtie un proiect în valoare de 60 de milioane de euro care înseamnă transportul apei de la Medgidia până la Vama Veche astfel încât toată zona respectivă să fie alimentată de această conductă. Este extrem de important acest proiect pentru noi, pentru că sunt foarte multe zone din sudul județului Constanța unde vara sunt consumuri foarte mari de apă. Cel mai mare consumator de apă și cel mai mare vanzător de apă din ROMÂNIA, este RAJA Constanța. În fiecare lună de vară vindem 6 milioane de metri cubi de apă. Pentru comparație, Tulcea vinde 6 milioane de metri cubi de apa într-un an de zile” spune directorul general RAJA SA Constanța, Aurel Presură.
Este un program de investiții gigant, după cum îi spune și numele: Programul Operațional Infrastructură Mare 2014-2020, pe scurt POIM. În el sunt cuprinse mai multe lucrări la rețeaua de apă și canalizare, atât în municipiul Constanța, cât și în alte 84 de localităti. În principal, programul vizează extinderi ale acestor rețele, însă și înlocuirea instalațiilor vechi.
Directorul RAJA conturează în linii mari proiectul: “O să luăm apă de la Medgidia, pentru că acolo sunt depozite foarte mari de apă, și o să o transportăm cu 5 mii de metri cubi pe oră printr-o conductă cu diametrul de 800, pe sub Canalul Dunăre-Marea Neagră, pe sub autostradă și pe sub calea ferată. Proiectul ăsta ambițios va alimenta cu apă 12 comune plus toată zona turistică din sudul litoralului românesc” spune Aurel Presură.
Autoritătile locale sprijină aceste investiții ale companiei și consideră că proiectele SC RAJA SA sunt vitale pentru cetăteni. Președintele Consiliului Județean Constanța a făcut un apel către toți primarii “afectați” de proiectul uriaș.
“Vreau să fac o mică atenționare către primarii din județ: să dea tot suportul necesar pentru implementarea și succesul acestui proiect pentru că este pentru cetățenii județului Constanța” a spus Horia Țuțuianu.
Una dintre cele mai importante lucrări cuprinse în proiectul POIM este sistemul regional Constanța. Numai în municipiul Constanța se vor investi 92 milioane de euro.
“Magistralele de transport care aduc apa în orașul Constanța, de la Galeșu și de la Karagea-Dervent sunt foarte vechi și trebuiesc înlocuite. Este un efort foarte mare pe care trebuie să-l facem, vom crea disconfort cu siguranță, pentru că o să trebuiască să venim pe trama stradală în multe din porțiunile proiectului, dar trebuiesc făcute, pentru că datează din 1960. Încă există în Constanța conducte mai vechi de 90 de ani: numai în orașul Constanța există 70 km de conducte de o asemenea vechime. Așa ceva nu există în lumea civilizată”, a mai spus Presură.
Primarul Constanței știe problema rețelelor vechi de apa de sub oraș și spune că era timpul ca cele vechi de un secol să fie schimbate. Practic, în caz de avarie, nu vor mai există întreruperi de apă.
“În calitate de beneficiar al acestor proiecte vreau să va spun că impactul pe care-l are RAJA asupra orașului este unul care, teoretic se vede doar la nivel de disconfort atunci când se efectuează lucrări, dar care-n realitate vizează sănătatea orașului nostru. Pentru că, trebuie să recunoaștem, orașul nostru avea o infrastructură veche și era absolut necesară modernizarea acestei infrastructuri” a declarat Decebal Făgădău, primarul Municipiului Constanța.
Sume importante de bani vor fi investite în peste 90 de kilometri de conducte de aducțiune și în stații noi de electro-clorare și de pompare cu hidrofor. O altă lucrare vizează realizarea sistemului zonal Plopeni. Acesta va deservi șapte localităti și va cuprinde stații de tratare și rezervoare noi, precum și extinderi de rețele de distribuție.
Valoarea proiectului POIM se ridică la 592 de milioane de euro, fonduri europene, și este cel mai amplu proiect de infrastructură de apă și canalizare promovat în România.
Be the first to comment