O ambarcațiune care acaparează tot mai mult piața yachturilor și accesoriilor în materie de plimbări, croaziere pe mare și pescuit de agrement este barca-ponton. Această bijuterie de ambarcațiune este construită pe două flotoare din aluminiu. Platforma care stă pe cele două tuburi este mare, spațioasă, stabilă și poate fi amenajată după cum dorește proprietarul. Iar amenajările nu au limite.
Barca-ponton cu motor a fost inventată în 1952 de un fermier care a locuit în Richmond, Minnesota, supranumită “Țara celor 10.000 de lacuri”. El și-a dorit o barcă cu o punte robustă și mai multă stabilitate pe apă decât bărcile convenționale: a pus o platformă de lemn pe două flotoare făcute din butoaie de oțel sudate cap la cap, a fixat-o bine și așa s-a născut prima barcă-ponton.
A mai construit câteva, iar apoi a fost copleșit de o cerere neașteptat de mare. Invenția lui a fost într-atât de apreciată de public încât l-a propulsat pe fermier în Galeria Celebrităților din Minnesota. Pe fermier îl chema Ambrose Weeres, a trăit până la 84 de ani bucurându-se de succesul bărcilor-ponton, iar în 1990 Adunarea Legislativă a statului l-a recunoscut ca inventatorul acestor ambarcațiuni, denumindu-l “Domnul Pontoon”.
De atunci bărcile-ponton au cucerit lumea prin simplitatea lor, prin versatilitate și prin mulțimea de avantaje pe care le-a adus oamenilor simpli fără multe cunoștințe de navigație sau pilotat yachturi rapide. “Pontoon-boats”, cum le spun americanii, sunt excelente pentru pescuitul pe îndelete sau pentru plimbările de plăcere, la costuri reduse (chiar și atunci când au motoare mari).
Pontoon Boat – ideală pentru pescuit
Vasile Manache este un român care a petrecut mult timp în Statele Unite, unde s-a îndrăgostit de acest tip de barcă de agreement. A hotărât să promoveze ideea și pe piața turistică din România.
“La pescuit e ideală: are spațiu maxim pentru confortul maxim, dar se poate configura și ca water-taxi: poți monta canapele suplimentare ca să iei mult mai multe persoane și-am putea adăuga și al treilea flotor (la jumătate între cele două existente, ca să-i măreșți capacitatea de plutire). Ai putea să-ți faci dacă vrei și-un ponton house, de exemplu: jumătate din el să-l faci dormitor pentru pescari, iar jumătate să-l laşi spațiu pentru pescuit.
Poți să rămâi peste noapte în mijlocul bălții, poți să petreci chiar și o săptămâna pe apă. Nu mai vorbim de petreceri…. “, spune cu entuziasm Vasile Manache.
Bărcile ponton mari sunt foarte potrivite pentru grupuri mari de turiști, cum ar fi oaspeții unei pensiuni, turiștii dintr-un hotel sau o echipă venită într-un weekend pentru teambuilding: cu toţii și-ar dori și o plimbare pe apă de câteva ore (însoțită de pescuit sau muzică bună, plus băuturi de vacanță).
Hotelierii și deținătorii de pensiuni sunt principalii clienți ai acestor bijuterii nautice: ei pot adăuga un plus afacerii lor în turism oferindu-le oaspeților și un tur inedit cu o asemenea barcă de lux.
“M-am orientat către această barcă. De ce? Pentru că eu am mai avut o șalupă de 6 persoane dotată cu cabină, însă nu-mi prea folosea. Vara n-ai ce face cu cabina, poate doar să pui niște bagaje în ea, în rest ocupă o bucată de punte degeaba. În schimb barca aceasta ponton este foarte utilă, e de 12 persoane şi poți să faci croaziere pe mare, poți să scoți turiștii ca să se simtă bine şi să le creăm un serviciu în plus. Asta e: m-am gândit să ofer și alte servicii turiștilor care vin la noi la hotel”, explică Gelu Tulea, proprietarul unui hotel din Eforie Nord.
Cei mai fericiți clienți ai bărcilor-ponton sunt copiii. Distracția și libertatea pe care le-o oferă spațiul larg al bărcii îi fac pe cei mici să o îndrăgească pe loc, în mijlocul apei. Pe o șalupă clasică ori pe un yacht există locuri în care un copil se poate rătăci ori s-ar putea răni, iar, ca părinte, ești în fiecare clipă îngrijorat de soarta celui mic, pe care nu vrei să-l scapi din ochi. În plus, copiii pot deveni repede agitați în bărci mai ales când ele se clatină pe apă ori, cel mai des, pentru că nu au spațiu să se joace. Aceste probleme nu există pe o barcă-ponton. Mărimea bărcii permite mult spațiu pentru copii, să alerge, să sară pe canapele sau să se joace pe podea. Rămâne suficient spațiu pentru adulți să stea în jur și să se relaxeze, știind că cei mici sunt în siguranță.
“Pe modelul de 7 metri pot urca 12 persoane, dar există și modele mai mici, la 5 metri unde putem urca 9 oameni. În același timp avem și modelul de 8 metri care poate fi personalizat: se poate muta mobilierul, se poate adăuga un grătar pentru party, se poate monta o chiuvetă cu dulap sau o toaletă ecologică cu cabina de schimb – sunt diferite opțiuni… Noi comercializam toate aceste dimensiuni și toate aceste opțiuni”, declară Elena Manache.
Să fii hotelier, să ai un grup de oaspeți care trebuie distrați și să nu aibă toți aceleași pasiuni – aceasta este provocarea cea mai mare pentru un organizator de timp liber. În timp ce unora le-ar plăcea să stea pentru cel puțin două ore cu firul întins la undiță, alții ar face o baie în mare, iar doamnele ar admira apusul sau poate răsăritul.
Cum îi aduni în același timp și în același loc? Barca-ponton este ideală: îi urci pe toți pe cel mai mare model, iei undițele, dar și câteva băuturi pentru petrecere și pleci în larg. Cu barca-ponton, toată lumea face exact ce-i place mai mult.
“Eu cred că este perfectă pentru litoral: de exemplu, pentru un water-taxi de la Costinești la Mangalia sau de la Eforie la Costinești. Cred că ar fi ideal și pentru Siutghiol, pentru croaziere organizate de proprietarii de pensiuni care sunt pe malul lacului. Este destinată oricăror tipuri de activități: pornind de la pescuitul sportiv, unde se pot monta suporturi de undițe sau se pot configura cu scaune de pescuit, până la petreceri în aer liber cu canapele confortabile din piele”, explică Elena Manache.
Unul dintre cele mai des întâlnite motive pentru care mulți oameni aleg o barcă-ponton este confortul ei la drum. În timp ce alte bărci de formă clasică au un spațiu limitat pentru pasageri și scaune mai puțin comode, bărcile-ponton dispun în mod regulat de canapele căptușite, care permit pasagerilor să aibă o călătorie confortabilă. În plus barca nu poate lua curbe strânse, iar viteza de croazieră nu este deranjantă: rețeta perfectă pentru o plimbare foarte relaxantă, plăcută.
“Mi-aș scoate turiștii la plimbare pe mare, pe distanțe lungi, nu doar în fața plajei. De exemplu până la Costinești unde avem celebra epavă care deja a devenit un punct turistic și oamenii doresc să o vadă îndeaproape și să-i audă povestea. Barca aceasta, așa cum este configurată acum cu acoperișul-prelată strâns, e bună și pentru pescuit, deci putem să-i punem niște lansete și să facem o ieșire cu bărbații, la guvizi, pentru că ei sunt mai interesați de asta”, spune Gelu Tulea, hotelierul din Eforie.
Gelu Tulea face turism tip “family” la Eforie: clienții lui, în mare parte, sunt cupluri cu copii, iar pentru cele mai multe familii siguranța este un motiv major pentru care vor o barcă tip ponton.
“La americani cam toată lumea are așa ceva pe toate lacurile; am văzut chiar și ponton-house: se construiesc până la 20 de metri lungime, cu casă, cu tot ce trebuie. Sunt oameni care trăiesc pe ele, în SUA. Eu am văzut prima dată o astfel de barcă-ponton la Miami în Statele Unite și chiar am vrut să îmi aduc una de acolo. Așa a și început ideea de a aduce în România acest ponton: am adus prima dată din SUA un container cu ambarcațiuni second hand, am văzut că piața cere așa ceva și am contactat un producător din SUA”, spune Vasile Manache în timp ce rabatează masa dintre fotolii. “Uite așa, o demontezi și faci puntea cât un ring de dans”
Barca-ponton este grozavă și pentru pensiunile din Delta Dunării. Genul acesta de ambarcațiune se comportă ca un mic feribot care traversează lacuri și râuri în majoritatea părților lumii, iar apele calme ale Deltei sunt extraordinare pentru ea. Barca-ponton are sistem de autopropulsie putându-i fi atașat orice tip de motor outboard de la 30 de cai putere până la 150 cai putere.
“Poate avea și motor puternic, poate avea și motor mic pentru autonomie mai mare și consum mai mic, în funcție de cerințele fiecărui client. Putem monta motoare de la 30 CP până la 150 CP, dar un minim recomandat ar fi de 40-50 CP. În felul acesta ai o autonomie destul de mare ca să poți să faci croaziere.
Putem merge mai sus pe scara puterilor cu motoare mai mari cu care poți face sporturi nautice: ski nautic, tras cu banana, cu colacul… Eu am făcut ski nautic cu pontonul acesta pe mare, la vărsarea Dunării. Poate ajunge până la 65 km/h pe apă, cu un motor de 115 CP”, a explicat pentru Constanța NEWS, Vasile Manache.
Modelul Carettapontoon de 7 metri lungime este ideal pentru petrecerea timpului liber, pentru croaziere, sporturi pe apă, pentru pescuit sau pentru transportul de mărfuri.
“Caretta Ponton este un produs nou pe piața din România. Mai putem aduce și Shark Ponton – are o formă ascuțită în partea din față – și ambele sunt proiectate pentru ape interne și pentru mare. Se pot folosi pe lacuri, pe ape curgătoare și pe mare – da, au caracteristici tehnice specifice navigației pe mare. E potrivit și pentru lacuri, și în Deltă, și pentru Litoral, pentru sunt foarte stabile și se comportă foarte bine la valuri”, adaugă Elena Manache.
Bărcile-ponton nu sunt doar pentru vile, pensiuni și hoteluri. Ele pot fi vândute și familiilor cu venituri mai mari (prețurile încep de la 11.300 euro în funcție de mărime și dotări) și care vor să aibă un ponton cu motor pe care să-l țină pe lacul de lângă vila lor.
“Eu o s-o țin în Portul Belona, la Eforie Nord. Acolo va fi și punctul de plecare și de sosire în plimbările turiștilor pe mare” spune hotelierul Gelu Tulea.
Cum poți achiziționa astfel de bărci-ponton:
Informații suplimentare la telefon:+40 741 155 292, E-mail: astoriaartdistributionsrl@yahoo.com sau pe site-ul: www.pontonboat.ro
Be the first to comment