Un echipaj format din 10 navigatori, opt filipinezi și doi chinezi, ce a fost nevoit să-și abandoneze nava lovită de ciclonul Krovanh și se afla într-o plută de salvare la mila naturii, a fost salvat în extremis de comandantul român al unei nave sub pavilion liberian.
Potrivit liderului Sindicatului Liber al Navigatorilor (SLN), Adrian Mihălcioiu, nava JPO Pisces, sub pavilion Liberia, aflată, sub comanda românului Dinu Constantin, în marș din Singapore spre China, a fost contactată pe data de 22 decembrie, printr-un avertisment de navigație primit prin Navtex de la Hainan MSA China (Centru de Coordonare căutare și salvare pe mare) pentru a participa la operațiunile de căutare și salvare a echipajului navei Dong Yang, echipaj care a abandonat nava lovită de ciclonul Krovanh. Echipajul, format din opt filipinezi și doi chinezi, a reușit să scape într-o plută de salvare a navei Dong Yang, dar rămăsese fără comunicare.
În urma apelului, pe lângă nava JPO Pisces au mai fost îndreptate către această operațiune și alte două nave, Nordic Bulker și Al Samrya.
„După aproximativ 12 ore de căutare, nava comandată de românul Constantin Dinu a reușit găsirea plutei de salvare cu cei 10 naufragiați, care erau epuizați, cu semne vizibile de slăbiciune. Operațiunea de preluare a celor 10 navigatori care abandonase nava Dong Yang s-a desfăşurat cu greutate din cauza vântului puternic și mării agitate, în zonă, ciclonul Krovanh fiind în plină manifestare. Cu multă responsabilitate și pregătire, echipajul navei JPO Pisces a reușit să îi îmbarce pe toți cei 10 navigatori în siguranță și să le dea ajutorul și monitorizarea necesare în astfel de cazuri. Nava s-a îndreptat către portul Yantian, în China, pentru descărcare și debarcarea celor salvați”, a povestit Adrian Mihălcioiu.
Românul Constantin Dinu a fost, la rândul lui, victimă a unui naufragiu similar, petrecut în urmă cu 31 de ani. Pe data de 24 decembrie 1989, Constantin Dinu, pe atunci tânăr ofiţer, se afla pe nava Topoloveni care, lovită de furtună, s-a scufundat în largul Golfului Muros din apropierea capului Finisterre, î Spania, cu 28 de navigatori români la bord. Dintre ei numai 14 s-au salvat, 13 fiind dați dispăruți și unul fiind găsit înecat. Constantin Dinu a fost printre cei norocoși care au supraviețuit acestui tragic accident.
„Întâmplător sau nu, în jurul aceleiași date, dar cu 31 de ani mai târziu, același Constantin Dinu, de data aceasta comandantul navei, a participat la salvarea a 10 navigatori din ghearele morți. Există și minuni de Crăciun, iar comandantul român, alături de echipajul său, a dat dovadă de o pregătire profesională ireproșabilă. I-au găsit în timp util și i-au salvat pe cei 10 naufragiați de pe nava Dong Yang după ce căutările celorlalte nave eșuaseră. Sărbătorile de Crăciun sunt magice pentru 10 familii, membrii lor de familie fiind salvați de la un dezastru iminent de comandantul român și echipajul navei JPO Pisces, în care se mai afla un român, ofițerul mecanic Gheorghe Marius Andrei. Cinste lor pentru această operațiune reușită!”, a mai spus Adrian Mihălcioiu.
Iată în continuare câteva fragmente din raportul consemnat în jurnalul de bord al navei JPO Pisces, în cadrul acestei operațiuni de căutare și salvare pe mare.
- Astăzi 22/12/2020 01.02 LT (21/02/2020 17.02 UTC) în poziție Latitudine: 05 grade 32 minute zecimal 3 Nord: Longitudine: 110 grade 01 minute zecimal 2 Est, primim prin NAVTEX, AVERTISMENT DE NAVIGAȚIE nr. 447 prin Hainan MSA China, Cerere de căutare și salvare, arătând că în vecinătatea aproximativă a traseului navei pe care o comand, în vecinătatea poziției 08 grade 08 minute zecimal 2 Nord longitudine: 110 grade 03 minute zecimal 6 est, 10 membri ai unui echipaj au pierdut contactul după ce au parasit nava Dong Yang sub pavilion Sierra Leone care se afla în primejdie și s-au îmbarcat pe pluta de salvare. Distanța de mers de la poziția navei la poziția de primejdie 157 NM.
- Imediat contactăm, așa cum am menționat, MSA Hainan China și primim instrucțiuni pentru a ne menține cursul și pentru a ne păstra veghea cu atenție.
- La ora 07.36 LT, nava primește instrucțiuni de la Centrul de coordonare MRCC China / SAR pentru a trece la poziția de primejdie menționată și pentru a asista / contacta coordonatorul local MRCC SAR pentru operațiuni de căutare și salvare la fața locului. Poziția navei în momentul modificării cursului la începerea operațiunii SAR: Latitudine: 06 grade 36 minute zecimal 8 Nord, Latitudine: 110 grade 28 minute zecimal 3. Distanța până la poziția de primejdie 95 NM. S-a crescut numărul de personal de veghe de pe ambele borduri ale navei.
- La ora 10,20 LT nava, NORDIC BULKER intră în contact și transmite comunicarea comandantului navei M / V AL SAMRYA care se afla la fața locului, că suntem în zona de căutare a unei plute de salvare a navei DONG YANG cu 10 persoane la bord cu comunicarea pierdută.
- La 10.26 LT a primit instrucțiuni de la comandantul operațiunii pentru a începe și modifica cursul și viteza pentru zona de căutare împreună cu celelalte nave.
- La ora 11.30 S-a raportat găsirea țintei AIS, a M / V DONG YANG în poziție Latitudine: 07 grade 14,2 minute N, Lungime: 110 grade 03,7 E în derivă 253 grade x 7 Nm și am primit informații de la comandantul operațiunii să ne focusăm pe căutarea plutei de salvare.
- La ora 11.33 LT intrăm în contact radio cu un membru al echipajului plutei de salvare și transmitem informațiile către comandantul operațiunii. Propun și primesc aprobarea ca să fac manevre cu nava pentru a verifica claritatea și intensitatea semnalului de comunicație. Poziția navei Latitudine: 07 grade 18,0 minute N, longitudine: 110 grade 16,3 minute E. A efectuat mai multe rondouri pe ambele părți până la localizarea acelui semnal de transmisie cel mai puternic al plutei de salvare. Comandantul operațiunii de căutare și salvare instruiește alte nave să se apropie din direcții diferite de poziția noastră și să încerce să comunice cu pluta de salvare pentru a reduce zona de căutare.
- La 12,20 LT am modificat drumul navei până la 235 de grade, pe măsură ce alte nave intră în drumul opus celui mai puternic semnal radio de la pluta de salvare. S-au efectuat lansări ale rachetelor parașută roșii pentru a ne putea identifica cu celelalte nave și cu pluta de salvare fără succes însă din cauza vizibilității scăzute. Semnalele cu sirena și fluiere au fost utilizate continuu și în moduri alternative.
- La 13.16 LT, vedem pluta de salvare la aproximativ 20 de grade pe partea din prova tribord în poziția navei Latitudine 07 grade 13.9 N Longitudine 110 grade 10.7 E și încep să modific cursul și viteza încercând și să mă apropii astfel cu direcție și viteza variabile pe lângă folosirea semnalelor luminoase și auditive. Comandantul operațiunii mi-a dat dreptul să decid continuarea salvării sau să monitorizez doar pluta.
- La ora 13.25 LT, deoarece echipajul meu a fost pregătit anterior, inclusiv toate opțiunile pentru operațiunile de îmbarcare pe ambele părți, decid să procedez pentru salvare, inclusiv să primesc de la alte nave din vecinătatea adăpostului anti-vânt pentru a efectua opera rațiunea în siguranţă. Prima încercare de abordare a plutei de salvare prin tribord eșuează din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile (7 BF NW, val 3-5 metri, vizibilitate redusă prin ceață). A doua încercare de abordare a plutei de salvare prin deriva navei proprii prin partea de babord reușește.
- La 13,50 LT a lansat prima saula prin intermediul aparatului de aruncare a bandulei și, cu succes, ne conectăm / securizăm prin recuperarea saulei de salvare a navei noastre. Echipajul nostru trage saula conectată la plută pentru apropiere, folosind motorul principal pentru păstrarea adăpostului. în continuare a fost lansata și a doua saula pentru a asigura pluta de salvare.
- La ora 14.15 LT începe îmbarcarea prin mijloace de îmbarcare, multe mijloace suplimentare de îmbarcare pregătite ca opțiuni secundare (plase de marfă, scară pilot, plasă prin grindă de buncăr, linii de siguranță cu noduri). Am observat că echipajul plutei de salvare este slăbit și fără putere.
- La 14.20 LT a terminat îmbarcarea la bord a membrilor echipajului plutei de salvare. Echipajul primește imediat asistență de prim ajutor și cazare caldă adecvată, inclusiv haine, pături, apă. Raportez starea recuperării persoanelor în condiții de siguranță.
- La ora 14.30 LT a finalizat deconectarea plutei de salvare în poziția Latitudine 07 grade 12,6 N, Longitudine 110 grade 10,5 E și a primit instrucțiuni că operațiunea SAR a fost finalizata cu succes. MRCC Vietnam și China trimit mesaje pentru a relua călătoria noastră către următoarea destinație.
- La navă se urmăresc procedurile pentru cazare la bord, inclusiv monitorizare, carantină.
Be the first to comment