Primăria Rasova anunță că în ultima ședință a consilierilor locali s-a decis ca fiecare gospodărie din localitatea să fie dotată cât de curând cu pubele pentru colectarea selectivă a gunoiului, păstrarea curățeniei pe raza ambelor sate ce formează comuna fiind una dintre prioritățile primarului Mihalache Neamțu.
Astfel, s-a votat dotarea tuturor gospodăriilor din comună, inițial, cu câte un tomberon pentru ridicarea gunoiului, urmând apoi a se face dotarea suplimentară pentru colectare selectivă, umed-uscat, cu un al doilea tomberon tot pentru fiecare gospodărie. În acest moment aproximativ 30 la sută din locuințe nu au încă un tomberon, deși acestea sunt puse la dispoziția localnicilor gratuit de către Primărie.
„Pentru o gestiune cât mai eficientă a gunoiului menajer produs în gospodăriile din comună s-a luat decizia ca, într-o primă fază, toate să fie dotate cu câte un tomberon. În prezent, din cele 1.300 de gospodarii, doar puţin peste 800 predau gunoiul într-un astfel de recipient. În următoarea etapă se va proceda la achiziția a altor 1.300 de tomberoane și darea lor către populație, gratuit, pentru ca oamenii să colecteze gunoiul în doua fracții, umed și uscat”, a precizat primarul Mihalache Neamțu.
Edilul mai spune că, în plus, a acceptat și oferta unui ONG din Cernavodă, care a propus mai multor UAT-uri din județul Constanța aflate pe malul Dunării amplasarea, gratuită, de containere mari pentru colectarea gunoiului, astfel încât de-a lungul fluviului să nu mai fie abandonate deșeuri ce ulterior ajung să polueze malurile și apa.
„Ne-au propus și nouă, pentru că și Rasova și Cochirleni sunt riverane Dunării. Noi am acceptat și avem de făcut numai platformele pe care să fie așezate aceste containere. Sunt cele mai mari pe care le poate ridica genul de mașină de gunoi ce deservește comuna. Primăria a intrat astfel în posesia unui număr de 11 tomberoane de 1.200 de litri fiecare, tomberoane care vor fi utilizate pentru amenajarea de platforme comune de colectare a gunoiului atât în Rasova cât și în Cochirleni”, a explicat el.
Acestea urmează să fie amplasate după ce vor fi identificate zonele în care se acumulează deșeuri, dar și acolo unde este un aflux mai mare de cetățeni, precum în zona unităților de învățământ, ori a stațiilor de autobuz. Construcția platformelor va începe imediat ce vremea o va permite, iar fiecare platformă va avea cel puțin două astfel de tomberoane, iar acolo unde se impune vor fi puse chiar trei sau patru.
Tot pentru gestionarea gunoiului Primăria a achiziționat, cu fonduri proprii, un tractor și o remorcă necesare colectării deșeurilor din zonele unde mașina de gunoi nu are acces.
„Tractorașul și remorca au fost achiziționate în urmă cu aproximativ patru luni și au intrat deja în folosință. Au fost luate pentru că existau străzi în comună unde nu putea ajunge mașina obișnuită de gunoi. Investiția a fost de aproximativ 50.000 de euro, din fondurile Primăriei. A trebuit să schimbăm utilajele vechi, care se stricau des, iar reparațiile costau prea mult”, a explicat Mihalache Neamțu.
Totodată, Primăria Rasova anunță că a fost încheiată și prima etapă a unui proiect de cadastrare generală a comunei, iar în curând va începe numerotarea fizică a locuințelor și montarea de plăcuțe pe case și străzi. Măsura a fost luată pentru că în prezent mai puțin de jumătate dintre gospodării sunt cadastrate, dar nu există și o evidență sistematică și se crează mai mult haos, în dese rânduri numerele fiind amestecate. Numerotarea s-a făcut acum conform legii, cu numere pare și impare stânga-dreapta, iar tot ce va însemna modificare de cadastru în urma renumerotării la persoanele fizice va fi suportată din bugetul Primăriei.
„Primăria a început din vară identificarea fiecărei proprietăți, punerea ei în planșă și apoi numerotarea. Datele vor ajunge la Oficiul de Cadastru și Publicitate Imobiliara (OCPI) Constanța, care va pune apoi Rasova pe hartă, cu adresă și număr, pentru ca, spre exemplu, ambulanța ori pompierii să poată ajunge cu ușurință în cazul unei solicitări. Acum urmează să punem numere și plăcuțe totul cu bani de la Primărie. Nu este foarte scump, proiectul fiind prins în bugetul pe anul acesta”, a spus primarul, care a precizat că întreaga acțiune va fi gata în aproximativ o lună.
Potrivit edilului, cadastrarea va avea un impact și asupra modalității de colectare a gunoiului, odată realizată fiind mai ușor de implementat un sistem pe principiul „plătești cât arunci”, cu scopul de a încuraja reciclarea deșeurilor. Calculul facturii de salubritate se realizează acum în funcție de numărul de persoane din gospodărie, cu un tarif fix per persoană și fără să se țină cont de cantitatea totală de deșeuri colectată, iar de multe ori nici nu sunt declarate toate persoanele dintr-o gospodărie.
„Toate aceste acțiuni trebuie să ducă atât la o colectare mai eficientă a gunoiului, dar și la prevenirea de eventuale amenzi și penalități impuse UAT-ului. Dar, indiferent câte acțiuni ar organiza Primăria, fără implicarea conștientă a populației, a fiecăruia dintre noi, gestiunea gunoiului nu ar avea efectul scontat. Pe această cale, rog cetăţenii comunei să păstreze curățenia zonelor deja ecologizate și să ne informeze despre existența eventualelor altor gropi de gunoi pentru a proceda la curățarea acelor zone”, a mai afirmat primarul Mihalache Neamțu.
Be the first to comment