Compania Naţională De Căi Ferate „CFR” SA a anunțat joi, 11 mai, că raportul privind impactul asupra mediului și studiul de evaluare adecvată pentru proiectul „Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Constanța – Mangalia”, propus a fi amplasat în extravilan și intravilan, în județul Constanța, în localitățile: Constanța, Agigea, Eforie, Techirghiol, Tuzla, Costinești, 23 August și Mangalia, se află în prezent în consultare publică și urmează ca Agenția pentru Protecția Mediului Constanța să decidă dacă va emite sau va respinge acordul de mediu.
Dezbaterea publică a raportului privind impactul asupra mediului și a studiului de evaluare adecvată, va avea loc la sediul CNCF „CFR” SA – Sucursala Regională de Căi Ferate Constanța, în data de 22 mai.
Primul proiect de electrificare din România a fost propus în anul 1913, pentru linia București – Ploiești – Brașov, dar s-a amânat, deoarece a început Primul Război Mondial. Alte planuri privind electrificarea căii ferate au apărut în perioada interbelică, dar nici acestea nu au fost realizate din cauza izbucnirii marii crize economice mondiale, care a afectat și România. S-a încercat reglementarea, pe plan național, a acțiunilor de electrificare a căilor ferate din România, prin acțiuni succesive, în anii 1929 și 1934. În septembrie 1942, Direcția Generală a CFR a înființat Departamentul Electrificării, condus de inginerul Dimitrie Leonida.
Electrificarea căilor ferate românești a debutat în decembrie 1960, când maistrul Liviu Vintilă a montat, în stația Predeal, primul stâlp de electrificare la calea ferată. Lucrările pe tronsonul Brașov – Predeal, au fost finalizate în august 1963. A urmat linia Brașov – Ploiești – București, iar între anii 1970 – 1989 s-a urmărit electrificarea liniilor cu rampe mari, din zonele montane și a celor cu trafic intens.
Electrificarea a fost precedată de numeroase lucrări pentru adaptarea și sistematizarea construcțiilor și dotărilor feroviare, respectiv consolidarea podurilor și a terasamentelor, modificarea tipului de șină, sistematizarea stațiilor și triajelor, centralizarea electrodinamică a macazurilor și testarea locomotivelor electrice.
Deși prima cale ferată din Dobrogea a fost construită în anul 1860, abia după 117 ani s-a circulat cu locomotive electrice. În Dobrogea, primele linii electrificate au fost finalizate în mai 1977, pe rutele Cernavodă Pod – Palas – Constanța, Palas – Constanța Port și Constanța Ramificația 1 – Constanța Mărfuri. Ulterior, în anul 1984 a fost electrificată și linia Constanța – Agigea Ecluză, precum și liniile de racordaj Constanța Port – Constanța Ramificația 3 – Palas, Constanța Ram.3 – Constanța Ram.2, Constanța Ram.3 – Constanța Ram. Vii.
Pe 21 noiembrie 1987, odată cu inaugurarea noilor poduri peste Dunăre de la Fetești – Cernavodă, erau electrificate și liniile de racordaj Fetești – Ramificație Borcea și Dunărea Ram.2 – Cernavodă Pod.
Printre avantajele electrificării căilor ferate se numără: reducerea consumului de combustibil fosil și a poluării, creșterea tonajului și a vitezei trenurilor, dar și îmbunătățirea confortului călătorilor, prin folosirea încălzirii electrice a vagoanelor.
Be the first to comment