De fiecare dată povestea se repetă aproape cu precizie de ceasornic: finalul de an devine tot mai apăsător pentru bugetele multor români care rămân în urmă cu plata ratelor și lungesc lista datornicilor.
Creşterea indicelui ROBOR şi a euro împreună cu scumpirile gazelor, a benzinei și curentului electric plus prețurile din magazine dau peste cap bugetele românilor care au rate la bănci ori la firmele de împrumuturi rapide. Crește numărul restanţierilor, cresc litigiile, se înmulțesc procesele. Aproximativ 680 de mii de români au probleme în acest moment și pentru ei războiul cu banca a fost deschis. Însă, într-un moment în care încrederea în sistemul bancar este la cotele cele mai joase, iar numărul proceselor în instanţă crește alarmant, specialiștii în finanțe fac apel tot mai mult la soluțiile de mediere.
Specialiștii în litigii bancare spun că trebuie schimbată paradigma: în tribunale, juriştii băncilor sunt într-un adevărat război cu împrumutaţii, însă la mediere, ambele părți ies câștigătoare. Așa a apărut una din cele mai așteptate instituții pe piața românească, Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor Bancare, pe scurt CSALB. Specialiștii CSALB au poposit la Constanța pe 27 septembrie 2018, iar jurnaliștii Constanța NEWS au stat de vorbă cu consilierii lor.
“Caravana CSALB are ca scop principal să aducă imaginea Centrului în fața consumatorilor din Constanța, în fața persoanelor fizice care au potențiale probleme cu băncile sau cu IFN-urile și care trebuie să știe că pot să acceseze serviciile noastre în mod gratuit. Într-un termen de maximum 90 de zile se rezolvă problemele dumnealor fără nicun fel de mari costuri sau cheltuieli de orice altă natură” spune Liviu Vladimir Fenoghen, director CSALB.
CSALB a împlinit anul acesta în luna martie doi ani de funcţionare, timp în care a rezolvat câteva sute de dosare. Soluționarea alternativă a litigiilor bancare înseamnă că ambele părţi au fost de acord, s-au înţeles şi au rezolvat problema.
În acest moment un cetățean care se simte păgubit de o bancă sau o instituție de credit are două variante, cea mai des întâlnită fiind calea judecății. A doua este medierea prin CSALB. La tribunal lucrurile sunt mai complicate şi de durată – este o procedură contencioasă care durează cel puțin un an de zile. Ai nevoie de avocat care costă bani, pierzi timp, care este extrem de scump, iar în continuare ai probleme cu plata ratelor. Cu medierea prin CSALB lucrurile sunt mult mai simple.
“Pe cale judecătorească un litigiu poate să dureze 1, 2 sau 3 ani de zile, poate să coste în jur de câteva mii de euro (sunt studii în sensul acesta), iar prin intermediul CSALB accesul este gratuit, consumatorul nu plătește absolut nimic. Dacă și banca este de acord – pentru că vorbim de o procedură voluntară – concilierea are șanse să se termine mult mai repede de 90 de zile. Termenul legal este de 90 de zile, dar media este undeva între 45 și 55 de zile. La sfârșitul concilierii, ambele părți se împacă, nu ca în instanţă unde cineva este câștigător și cineva pierde. Aici avem o soluție win-win în care ambele părți câștigă” spune directorul CSALB, Liviu Vladimir Fenoghen.
De la începutul anului, peste 240 de consumatori au obținut de la bănci și IFN-uri, cu ajutorul CSALB, reducerea sau eliminarea comisioanelor, scăderea ratelor la credite sau chiar ștergerea întregului sold rămas de achitat. Dintre aceștia, aproximativ 10% sunt din Constanța. Echipa Constanța NEWS a discutat cu Cristian Macovei, unul dintre clienții care și-a rezolvat problemele cu ajutorul Centrului pentru Soluţionarea Alternativă a Litigiilor Bancare.
“Eu am dat în judecată o bancă datorită faptului că în contract erau stipulate clauze și condiții abuzive; prin hotărârea defintivă a instanței am reușit să câștig cazul, urmând ulterior să recuperez acele comisioane. La un moment dat nu stiam cum să rezolv mai departe din momentul în care am primit decizia definitivă a Tribunalului, și am întrebat un coleg care mi-a spus să apelez la Centrul de Soluționare a Litigiilor Bancare. I-am contactat printr-un formular online, ei mi-au desemnat un mediator și în două săptămâni mi-a rezolvat problema: banii mi-au fost returnați și s-a redus suma pe care o mai aveam de plată la credit. Am câștigat 6 mii de euro. Banca îmi cerea comision de risc și comision pentru plata anticipată în cazul în care voiam să achit mai devreme și mai erau câteva comisioane a căror denumire îmi scapă momentan … Creditul fusese inițial de 45 mii de euro” a decalarat Cristian Macovei.
Un alt constănțean a obținut în urma negocierii cu banca intermediată de CSALB, eliminarea comisionului de administrare și reducerea soldului creditului cu 2.040 de euro. Într-un alt caz tot din Constanța, un client a reuşit închiderea creditului și a datoriilor de 1.331 euro rămase în sold, iar exemplele sunt nenumărate.
Consilierii Centrului de Litigii Bancare îi sfătuiesc pe români să îndrăznească și să vină la Centru. Accesul e simplu, se poate face și online, iar actele în speță se pot trimite aproape instantaneu prin email sau prin aplicația de pe site-ul CSALB.
“Sunt foarte mulți oameni care au probleme cu băncile și care nu știu că au și o rezolvare. La noi e mai simplu și dacă studiați un pic website-ul veți observa că acesta este și motto-ul nostru: să soluționăm într-un termen rezonabil, rapid, fără proceduri prea multe, fără prea multe poveri pe umerii consumatorului care să trebuiască să parcurgă anumite etape speciale sau sinuoase ca să ajungă la noi… Nu. Cererea se depune efectiv pe email și în acel moment este trecută printr-un filtru și atribuită – dacă este conformă – aleator, unui conciliator. Consumatorul spune ce are pe suflet și noi îi calificăm problema – nu trebuie să indice texte de lege, s.a.m.d.” explică Dragoș Gheorghe, conciliator la CSALB.
În ochii specialiștilor de la Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor Bancare, clienții nu au profilul omului rău-platnic. Problemele care ne schimbă viața financiară pot să apară din varii direcții: se modifică situația consumatorului prin scăderea salariilor, poate apărea un copil în familie, cresc cheltuielile, coșul zilnic nu mai este acelaşi ca atunci când omul a contractat creditul, și multe altele. Toate aceste cauze se constituie în tot atâtea argumente în timpul negocierii cu banca și a medierii fiecărui caz în parte.
Și încă ceva: dacă nu sunt mulţumiţi de modul în care a decurs soluţionarea alternativă, consumatorii pot să meargă la instanţă. Dar partea de contencios, de prezentare în instanţă, antagonizează părţile: una pierde, una câştigă. Pe când la CSALB este vorba de o negociere. Iar în instanţă poţi să pierzi.
Be the first to comment