Astăzi, când suntem înconjurați de tehnlogie „inteligentă”, propria noastră inteligență tinde să fie lăsată în plan secund. Și totuși se nasc numeroși copii cu un coeficient ridicat de inteligență, capabili de performanțe, de gândire creativă, cu capacități de lider. În România, conform statisticilor Institutului Român de Studii și Cercetări Avansate (Giftel Education), unul din patru copii are coeficientul de inteligență de peste 130. Din păcate însă, puțini dintre aceștia au și șansa unei educații care să le valorifice potențialul. De ce? Pentru că acești copii sunt speciali, ei au nevoie de o atenție diferită, au alt mod de a învăța și de a reacționa, în fine, au personalități distincte.
Din fericire, la Constanța există o școală care pune preț exact pe aceste nevoi și pe aceste însușiri ale copiilor. Se numește Liceul Cambridge Constanța, însă, în oraș, e cunoscută mai degrabă sub denumirea prescurtată, “Cambridge School”. Am fost la Cambridge School ca să vedem cum se învață acolo și ce o face deosebită față de restul școlilor din orașul nostru. Surprinzător, ne-a fost dat ca ghid, o elevă. Volubilă, vorbăreață, spontană și fără pic de trac – așa am cunoscut-o pe Smaranda Maria Barcă, elevă în clasă a XII-a la Liceul Cambridge Constanța.
Urmăriți reportajul video realizat de echipa Constanța NEWS la Liceul Cambridge.
“Părinții mei au ales această școală pentru că oferă un sistem educațional alternativ celui românesc. Ei s-au gândit că-mi va fi mult mai ușor mai târziu să învăț în străinătate deorece școala este predată numai în limba engleză.” Așa își începe turul de forță, Maria Barcă, vorbind cu noi în timp ce ne poartă pe culoarele școlii.
Cum e începutul celor mici? De unde ia startul această poveste, numită Cambridge School ? Maria Barcă deschide o ușă pe care scrie “Clasa I” și ne face semn ca s-o urmăm. În jurul unor măsuțe colorate, o mână de copii se joacă cu o baterie, câteva fire electrice și cu un bec. Când unesc componentele corect, becul se aprinde smulgând urale de admirație și de uimire din piepturile prichindeilor.
“Aceștia sunt copiii de la clasa întâi și după cum se vede, au oră de Circuite Electrice. Îmi amintesc și eu cu mare plăcere prima mea zi de clasa întâi în care, cu mari emoții am intrat în clasă, dezlipindu-mă de cuibul de-acasă. Cel mai mult îmi plăcea faptul că era promovată creativitatea, desenam foarte mult, învățam origami, făceam mai multe creaturi din foi…” își amintește cu nostalgie Smaranda, ghidul nostru de clasa XII-a.
Prin ce se diferențiază Liceul Cambridge din Constanța
Nimic nu seamănă cu ceea ce vedem și știm din școlile de stat din România, școli în care arhitectura curriculară este aceeași de 50 de ani, cu mici modificări. Trăim o etapă esențialmente diferită de aceea de-acum 20-30 de ani, și totuși, curricula școlară rămane încremenită în tiparele anterioare anilor ‘90.
“O școală nu este bună sau rea în sine. Este bună doar în măsura în care servește cerințelor și necesităților societății la o etapă dată” spune Nicoleta Grigoraș, director la Cambridge School of Constanța. Și tot ea continuă: “Noi ca și școală internațională, am lucrat până acum pe un curriculum armonizat, român și britanic, având ambele acreditări, atât ale Minsterului Educației Naționale cât și ca Centru de Examinare a Universității Cambridge. Asta înseamnă pentru noi o predare integrală în limbă engleză, de la grădiniță până la liceu. Se finalizează cu diploma Advanced International Certificate of Education, oferită de Universitatea Cambridge, care poate fi echivalată foarte ușor cu bacalaureatul românesc, de către Ministerul Educației și Cercetării”.
Tot povestind și tot trecând prin diferite clase și laboratoare, ajungem fără să simțim în fața unei săli de sport. Pășim înăuntru cu grijă să nu deranjăm vreun curs, însă eleva noastră ghid, Maria Bârcă, ne face semn că e ok.
“Îmi amintesc că-n zilele ploioase veneam aici și-am învățat să fac tumba, am învățat să stau în cap și-mi amintesc că aici am făcut primele mele ore de gimnastică și am reușit să mai slăbesc și să mă relaxez după orele foarte solicitante” spune Maria zâmbind cu nostalgie.
Resursele materiale ale Cambridge School sunt impresionante. Toate spațiile sunt dotate cu sisteme de supraveghere video și cu mobilier nou și ergonomic. În fiecare clasă există un televizor LCD, laptop și internet wireless. Laboratorul de informatică are 20 de computere iar laboratoarele de fizică, biologie și chimie sunt dotate conform standardelor impuse de University of Cambridge. În afară sălii de sport dotată la standarde europene, există și locuri speciale de joacă pentru cei mici dar și o sală de mese, unde se servește prânz cald. Smaranda Maria Barcă mai are puțin de stat aici la Cambridge School, pentru că este în clasa XII-a și-n vară le va spune adio profesorilor și colegilor mai mici.
După examenele finale susținute în limbă engleză, își va lua diploma “Advanced Internațional Certificate of Education” și va pleca în Marea Britanie, la facultate. Școala Cambridge este acreditată de Ministerul Educației încă din anul 2013 pentru toate nivelurile, de la grădiniță, scoală primară până la gimnaziu și liceu. Predarea se face exclusiv în limba engleză, dar curriculum-ul îl respectă pe cel din țara noastră. Viitorul însă anunță schimbări.
“Din anul școlar următor ne-am gândit să deschidem mai larg porțile și către bacalaureatul românesc și asta înseamnă că vom avea clase paralele în care predarea va fi integral în limba română, pentru a ușura astfel parcursul acelora dintre elevii noștri care doresc să se orienteze către bacalaureatul românesc, astfel încât alegerea lor să fie una mai simplă. Din punctul meu de vedere e mai provocator să predai matematică în limbă engleză dar pentru noi e mai important ce își doresc elevii, e mai important ca parcursul lor să fie continuu, frumos și de succes la sfârșit” explică Nicoleta Grigoraș, directorul Cambridge School of Constanța
Școala constănțeană Cambridge se mândrește cu faptul că a semnat parteneriate cu British Council România și cu Universitatea Ovidius, dar și pentru că este atestată și ca centru de testare pentru examenele internaționale de competențe lingvistice.
“Sper că v-a plăcut turul școlii și va așteptăm să fiți colegii noștri. Eu sunt foarte bucuroasă că fac parte din această școală și că am fost instruită de profesori cu experiență și că acesta este un mediu extrem de sigur, prietenos și familial” ne spune zâmbind Smaranda Maria Barcă, eleva Liceului Cambridge Constanța.
Maria nu este doar un ghid talentat la povestit ci un scriitor în devenire. “Eu” este numele cărții sale a cărei lansare va avea loc joi, 5 octombrie, la ora 14:00, la Bibliotecă Județeană Constanța. Precum a spus și ea “această carte reprezintă suma a tot ceea ce gândesc și simt”, cartea cuprinzând poeme profund lirice și introspecții specifice unei adolescențe ce trece printr-o perioadă de tranziție între copilărie și maturitate”.
Elevii, dar și părinții care vor să afle mai multe despre programa cu predare în limba română de la Liceul Cambridge au la dispoziție telefonul 0241.647.745.
Materialul video a fost filmat în anul școlar 2016 – 2017. Pentru detalii actualizate, accesați site-ul www.cambridgeconstanta.ro.
Be the first to comment