FOTO VIDEO Măiestrie și adrenalină la cote maxime: Black Sea Air Show 2024, un spectacol de neuitat pe cerul Constanței!

Black Sea Air Show 2024. FOTO Paul Alexe / CTnews.ro
Black Sea Air Show 2024. FOTO Paul Alexe / CTnews.ro

Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu” a fost, pentru a treia oară, gazda unuia dintre cele mai așteptate evenimente aviatice ale verii, Black Sea Air Show. Conform organizatorilor, aproximativ 20.000 de spectatori au venit să admire măiestria piloților de acrobație de la Aeroclubul României, dar și a piloților militari din cadrul Forțelor Aeriene Române, care au participat cu tehnica de luptă din dotare.

O zi plină de emoție și adrenalină, cu evoluții aviatice de excepție, savurate de la primul la ultimul moment de către cei prezenți, în ciuda vântului în rafală, care a pus la grea încercare măiestria piloților.

„Este a treia ediție, una la care s-a muncit cel mai mult, este o ediție mult mai reușită, cred că avem aproximativ 20.000 de spectatori. Din păcate, vântul a ridicat multe provocări, dar piloții care au zburat sunt superprofesioniști și au oferit un spectacol de clasă, deși în condițiile de față nu trebuia să se zboare.

Zona de public este foarte reușită, cu expozițiile statice, și sper ca întreg show-ul să iasă bine până la final, iar anul viitor să avem un spectacol și mai bun!”, a declarat Bogdan Artagea, directorul general al Aeroportului Internațional „Mihail Kogălniceanu”.

Cu toate temerile cauzate de condițiile meteo, cu vânt puternic și chiar o scurtă repriză de ploaie, organizatorii au reușit să urmeze în cea mai mare parte programul stabilit, iar demonstrațiile aviatice de excepție au transformat cerul într-o scenă de înaltă clasă, piloții oferind un veritabil spectacol de culoare și măiestrie.

„Conform prognozei nu se putea zbura, se anunțaseră 30 de noduri pe rafală, ulterior a venit și un nor foarte mare și a dat câteva picături de ploaie, la Ovidiu, în apropiere, a plouat foarte tare, dar între timp lucrurile s-au îmbunătățit și, uitați-vă, se ține show-ul, publicul este foarte fericit.

În zona expozițiilor statice, toată lumea a avut ce să facă, cu activități pentru copii, zonă de umbră, mâncare și băutură, au văzut motoare, mașini, mașini de luptă, mașini modificate, scutere, avioanele celor de la Aeroclubul României, avioanele de luptă ale Forțelor Navale Române. Le mulțumim pentru buna organizare și pentru că au reușit să zboare în aceste condiții”, a punctat și Ioan Picu, organizator Black Sea Air Show.

Trei parașutiști militari din Forțele Aeriene Române – Baza 57 Aeriană, Baza 86 Aeriană și Statul Major al Forțelor Aeriene, au deschis evenimentul sărind de la mare înălțime din actuala vedetă a flotei Aeroclubului României, performantul Cessna 208 Caravan. În ciuda vântului, cei trei performeri, care purtau câte un steag imens al României, Uniunii Europene și NATO, au aterizat în siguranță și chiar în fața spectatorilor prezenți.

Însă cele mai așteptate momente ale evenimentului au fost demonstrațiile de măiestrie aeriană a piloților acrobați din cadrul Aeroclubului României. Rând pe rând, în evoluții acrobatice în formație, dar și solo, piloții de la Hawks of Romania și The Pelicans, au încântat asistența.

„Vântul ne-a dat bătăi de cap, ne-am reconfigurat evoluțiile, am folosit cei mai pregătiți piloți, iar rezultatul s-a văzut, a fost un spectacol și am văzut mulți oameni care ne felicitau după aterizare. Când suntem în aer, nu apucăm să simțim mare lucru, suntem concentrați la ceea ce avem de făcut, dar ne bucurăm foarte mult după aterizare, când vedem că evoluțiile noastre sunt apreciate, munca noastră este apreciată.

Acest eveniment a devenit o tradiție, va crește de la an la an, și sper să ne revedem în fiecare an, la Constanța”, a declarat George Rotaru, director general Aeroclubul României și unul dintre piloții Hawks of Romania.

Aeroclubul României a participat cu 15 aeronave și cei mai buni piloți, membri ai lotului național de acrobație aeriană, multipli medaliați la marile competiții internaționale.

„Sunt ani de antrenamente, piloții pe care i-ați văzut sunt membri ai lotului național de acrobație, reprezintă România la competițiile internaționale și câștigă, an de an, premii. Toți cei pe care i-ați văzut în aer sunt instructori, învață tineri să zboare, au mii de ore de zbor, se cunosc foarte bine și au încredere reciprocă foarte mare.

După această demonstrație, o parte a echipei pleacă în Polonia, la Campionatul Mondial, iar în septembrie, la Clinceni, aerodromul nostru fanion, lângă București, organizăm Campionatul European, unde vom reprezenta România la două clase”, a mai spus George Rotaru.

Deși are doar 24 de ani, pilotul Andreea Bănesaru este singura femeie din echipa celebrilor „șoimi”, calitate dobândită în urmă cu doi ani. Pentru ea, acrobația aeriană a devenit mai mult decât un hobby, iar de măiestria sa în zbor, dobândită în cele peste 1200 de ore de zbor pe care le are la activ, ne-a convins în cadrul unei demonstrații solo, care a smuls ropote de aplauze din partea celor aflați la sol.

„Sunt deja obișnuită cu senzațiile pe care le oferă zborul, nu mai simt adrenalină, ca și când experimentezi pentru prima dată zborul, a devenit o obișnuință, o rutină, fac asta săptămânal. Mă antrenez pentru show-uri, pentru competiții, pentru mine este ca o meserie.

Eu fac acrobație de la 19 ani, adică de cinci ani, trebuie foarte multă pregătire, mă antrenez săptămânal, plus cantonamente periodice. Astăzi, a fost destul de greu, mai ales la aterizare, pentru că decolarea este opțională, dar aterizarea este obligatorie, fiind cea mai grea parte din zbor, însă vântul a fost destul de laminar și n-au fost probleme. Poate că nu mulți tineri cunosc acest domeniu sportiv al aviației, toată lumea se gândește doar la piloții de linie, dar se poate face și de performanță, acrobație, formație, instrucție și cred că, prin exemplul meu, tinerii și tinerele din România pot să vadă că se poate ajunge la înaltă performanță și în acest domeniu”, a declarat Andreea Bănesaru.

Cu mult interes a fost așteptată și demonstrația aeriană a aeronavelor Forțelor Aeriene Române. Pe cerul aeroportului constănțean au zburat aeronave de instruire, aeronave de transport și aeronave de luptă, dintre care n-au lipsit elicoptere IAR 316 B și avioanele Iak-52, IAR 330, C-27 Spartan, C-130 Hercules și F-16. N-au lipsit nici spectaculoasele demonstrații de luptă și misiuni de salvare la sol, care au reconfirmat buna pregătire a militarilor români.

„Pentru noi, aviatorii militari, este un moment în care aducem alături de noi aviația civilă, cu toți partenerii, este o bucurie să păstrăm această tradiție, a momentelor în care împreună ne adunăm și strângem relațiile între aviatori, pentru că suntem o comunitate, aviația este un domeniu profesionist. Mă bucur că, împreună, am reușit să ne sincronizăm și că ne-a ieșit tot ceea ce am gândit pentru această zi”, a declarat comandorul Nicolae Crețu, comandant al Bazei 57 Aeriene de la Mihail Kogălniceanu.

Chiar dacă toți ochii au fost pe cer, organizatorii au avut grijă ca spectatorii prezenți să aibă motive de încântare și la sol, iar unul dintre cele mai spectaculoase momente ale show-ului a fost defilarea motocicletelor, a scuterelor și autoturismelor.

„A fost extraordinar, o zi plină, spectaculoasă, a fost o onoare pentru noi să deschidem acest eveniment, chiar colega de la noi din club, de la Elysian, care lucrează la Aeroportul Mihail Kogălniceanu, a fost cea care a organizat toată parada de motociclete, scutere și mașini. Au fost în jur de 180 de motociclete și vreo 25 de scutere. La numărătoarea mașinilor am pierdut șirul.

Întreg evenimentul a fost impresionant, am fost și anul trecut și poate vom face o tradiție din a participa la acest eveniment. Am colegi, sunt și eu cadru militar, am colegi care activează în cadrul aviației și a fost emoționant”, ne-a declarat Măriuța Lucia Zbranca, Președinte Elysian Military Women Motorcycle Club.

Atenția a fost captată și de zgomotul motoarelor puternicelor mașini de la Mustang Club România. Dacă în următoarea perioadă social media vor fi inundate de fotografii cu aceste mașini, aceasta este explicația!

„Suntem Club Mustang România, suntem toți proprietari ai acestor mașini, o comunitate de prieteni și ne bucurăm să fim parte la astfel de evenimente, unde bucuria oamenilor de a vedea un club, de a vedea mulți cai putere, cluburile de moto, alături de mândria Forțelor Aeriene Române, alături de care avem onoarea de a defila și suntem aici pentru a oferi din bucuria noastră și pasiunea pentru mulți cai putere”, ne-a spus Cătălin Crețu, membru în cadrul Mustang Club România.

Printre mașinile prezente la eveniment, s-au numărat și câteva exemplare cu adevărat speciale, precum o ediție limitată Mustang, generația 5 Shelby, o mașină de 660 cai putere, motor cu 7,2 litri, motor de 5 litri la bază, cu supercharger.

„Este o mașină ediție 2013, un pic mai deosebită datorită motorului cu 8 cilindri, are o capacitate de 5,8 litri, adică 660 de cai putere, o herghelie. În revista Top Gear, au făcut o comparație cu Caterpillar și s-a dovedit că sunt aproximativ egale în ceea ce privește puterea. Nu este o mașină pe care s-o folosești zilnic, o folosesc cu diverse ocazii, precum show-urile de astăzi. La noi, mergem pe autostradă, cu respectarea vitezei admise.

Evident, mai sunt și anumite locații, unde se poate plăti, pregătite pentru astfel de mașini, cum este circuitul de viteză de la Adâncata, dar cam atât, nu suntem în categoria de teribiliști”, ne-a mărturisit Frami, proprietarul superbului bolid de culoare albastră.

„Avem și cel mai nou Mustang, din generația 7, Mustang Dark Horse, și avem și ediția de colecție, aniversară, Bullitt Mustang, ediție făcută la aniversarea a 50 de ani de la realizarea filmului Mr.Cool, cu Steve McQueen”, ne-a atras atenția Cătălin Crețu.

Nu în ultimul rând, spectatorii au arătat un interes major pentru exponatele din zona expoziției statice, acolo unde, alături de tehnica de luptă din dotarea Forțelor Aeriene Române, au fost prezenți și partenerii strategici dislocați la Mihail Kogălniceanu.

„Sunt pilot pe elicoptere Black Hawk, specializate pentru transportul trupelor, transport cargo și pentru suport în misiuni, în cazuri de urgență. Sunt onorat și îmi face plăcere să particip la evenimentul de astăzi, deoarece au venit foarte mulți oameni să vadă elicopterul, să afle despre ceea ce facem. Îmi place timpul petrecut în România, am și învățat să vorbesc puțin în limba română, este o oportunitate mare pentru mine și iubesc România, oamenii sunt foarte amabili și încearcă să mă ajute și mă bucur pentru fiecare moment”, ne-a declarat Jayden Hong, pilot de elicoptere Black Hawk, în cadrul US Army Aviation.

Ziua s-a încheiat în lumina amurgului, cu a doua demonstrație de măiestrie aeriană a piloților Aeroclubului României, organizatorii pigmentând evoluția acestora cu un spectaculos foc de artificii, pentru ca epilogul să aparțină parașutiștilor Blue Wings, cu salturi de la peste 3000 de metri, având cu ei eșarfe cu tricolorul României.

S-a încheiat, astfel, o nouă ediție a Black Sea Air Show, un spectacol cu siguranță de neuitat pentru cei prezenți, dovadă că mulți mărturiseau că abia așteaptă ediția de anul viitor. Însă unul dintre marile câștiguri ale acestei ediții a fost prezența unui mare număr de copii, care au plecat spre casă cu visul că, într-o zi, vor putea deveni piloți. Un vis mai aproape de realitate decât ar putea crede unii!

Răspunderea pentru textul acestui articol aparține exclusiv autorului. În cazul unui comunicat de presă, răspunderea aparține exclusiv instituției care l-a emis și persoanelor fizice sau juridice care au fost citate în articol.

Publicația CTnews, persoana juridică asociată cu aceasta și persoanele fizice care administrează această companie nu își asumă răspunderea pentru informațiile publicate de autorii articolelor sau ale comunicatelor de presă.

Informațiile de pe CTnews.ro sunt obținute din surse publice și deschise.

Conform articolului 7 din legea 190/2018, prelucrarea în scop jurnalistic este derogată de prevederile Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal daca este asigurat un echilibru în ceea ce privește libertatea de exprimare și dreptul la informație.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*