Într-un moment de cumpănă pentru industria construcțiilor navale din România, statul român a decis să anuleze cadrul legal de funcționare a asocierii cu Damen Holding B.V., ceea ce a dus la riscul grav de închidere a Șantierului Mangalia.
Damen Holding B.V., un actor strategic în industria construcțiilor navale din țară, a investit în mod semnificativ în Mangalia în 2018, acceptând să transfere părții române doi la sută din acțiunile companiei care operează șantierul (permițând statului român să devină acționar majoritar în această companie, cu 51 la sută), în schimbul păstrării controlului operațional și managerial al șantierului naval. Parteneriatul cu statul român a adus beneficii semnificative, inclusiv finanțare, know-how, resurse specializate și clienți, transformând Șantierul Mangalia într-un jucător competitiv pe piața europeană.
Cu toate acestea, prin adoptarea Legii nr. 187/2023, statul român a anulat cadrul legal al acestei asocieri, invalidând astfel principiile pe care Damen le-a avut în vedere atunci când a decis să investească în șantierul din Mangalia. În plus, pe parcursul ultimilor trei ani, partenerul român a eșuat să ofere sprijin, implicare sau finanțare în acest parteneriat.
Damen a încercat în repetate rânduri să prevină consecințele negative pentru șantierul naval, forța de muncă și clienți. A informat autoritățile române cu privire la impactul noii legi înainte de adoptare și a cerut acțiuni imediate pentru a proteja asocierile existente. Cu toate acestea, eforturile lor de dialog autentic și de găsire a unei soluții rapide au fost ignorate.
În acest context, Damen, în calitate de investitor străin, a emis o notificare de reziliere a Acordului de Asociere încheiat în 2018 cu partenerul român. Acest pas a fost necesar pentru a-și proteja drepturile, investițiile, clienții și proiectele de la șantierul Mangalia.
Decizia unilaterală a statului român a creat o situație dificilă și a încălcat încrederea pe care Damen a avut-o în parteneriatul lor. Acum, Șantierul Mangalia se confruntă cu riscul real de închidere, punând în pericol cele peste 3.500 de locuri de muncă și contribuind la pierderea unui actor important în industria navală românească.
Cu toate acestea, Damen rămâne deschis la oportunități viitoare de colaborare, dar va căuta parteneri care apreciază și respectă angajamentele contractuale și care sprijină dezvoltarea industriei navale în România.
Be the first to comment