Strada Medigidiei, care intră în Cernavodă pe la Centrala Nucleară și se continuă pe malul Canalului până la ieșirea pe centura ocolitoare, este în plin proces de reconstrucție și va fi reabilitată complet. Echipe de muncitori și utilaje grele lucrează pe tronsoane diferite ale celei mai lungi artere din oraș, iar circulația se desfășoară cu dificultate.
“E o lucrare dificilă atâta timp cât lucrezi în condiții de trafic, pentru că există stresul timpului în care trebuie să te încadrezi în grafic, există și stresul pus de către participanții la trafic care vrem – nu vrem, există; nu putem să închidem drumul complet. Avem dirijori de trafic în toate părțile în care se lucrează, și pe un sens și pe celălalt”, spune Octavian Nicolae, managerul de calitate al constructorului.
Lucrarea se întinde pe 8,2 kilometri și e formată din trei tronsoane. Primul tronson e strada Medgidiei care începe de la intrarea în orașul Cernavodă, de unde începe și Centrala Nucleară și are în jur de 3,1 kilometri. Sunt patru benzi de circulație întinse pe o lungime de un kilometru și jumătate.
Al doilea tronson al lucrării este reprezentat de strada Canalului care traversează orașul pe partea Dunării, pe partea de sud și merge paralel cu Dunărea până apropae de zona portului Cernavodă. Al treilea tronson și ultimul pleacă din capătul străzii Canalului – se mai numește Drumul de Centură – și e o porțiune care închide orașul Cernavodă până la ieșirea spre Seimeni.
Tronsonul 2 și tronsonul 3 au o lățime de 6-7 metri. În faza de proiectare s-au făcut studii geotehnice, studii topografice și expertiza tehnică. Apoi s-a întocmit documentația de avizare a lucrărilor de intervenții, și pe aceste studii proiectantul a venit cu soluții tehnice personalizate pentru fiecare porțiune de drum în parte.
“Aici, pe primul tronson facem o frezare în medie de 3-4 cm pentru profilare, atât în profil transversal, cât și longitudinal al drumului, și două straturi de asfalt de 10 centimetru pentru a mări capacitatea portantă a străzii. Pe următorul sector, strada Canalului are sistemul rutier dintr-o îmbrăcăminte rutieră din beton de ciment, care este cea mai pretențioasă și cel mai greu de reparat. Acolo va trebui cred că, pe o zona de 20-30% să scoatem betonul vechi, să-l reparăm și apoi să venim cu două straturi de asfalt. Deci, lucrările pregătitoare vor fi mult mai complexe” explică Relu Matei, consultantul lucrării.
Zilele acestea muncitorii decapează stratul de asfalt existent și execută casetele de lărgire pentru tronsonul de pistă pentru bicicliști. Se estimează că până vineri să fie toată suprafață decapată, să se pregătească șoseaua prin tratarea locală a cedărilor de fundație după care muncitorii vin cu eșaloanele de asfalt pe care le aștern începând cu primul strat de legătură.
“Acum frezarea asfaltului se face pe un sens, după care-l lăsăm în trafic și revenim pe celălat sens. Decapăm vechiul asfalt pe straturi groase între 2 și 10 centimetri, în funcție de profilele transversale proiectate. Acesta este stratul de asfalt de legătură. Cât privește pista pentru biciclete, în tronsonul pe care ne aflăm, începând de la 1+400 până în 3+307 vom avea bandă de dus, bandă de întors și pistă de bicicliști, adică 7 metri de carosabil și 2,5 metri de pistă de biciclete. Pe tronsonul de la 0 la 1+400 avem două benzi de dus, două benzi de-ntors, fără pistă de bicicliști. Tronsonul acesta de 3,3 kilometri preconizăm să-l închidem la nivel de binder (adică să putem să dăm un trafic fluent) undeva într-o săptămâna jumate din acest moment.” spune Octavian Nicolae, managerul de calitate al constructorului.
Lucrarea în sine nu e grea, însă are foarte multe operaţiuni pregătitoare. Când ajunge să se aștearnă asfaltul, e partea cea mai ușoară, dar până atunci muncitorii pregătesc stratul suport și delimitează partea carosabilă cu borduri, ridică toate capacele de canal la nivel – fac toate lucrările pregătitoare pentru așternerea stratului de asfalt.
“Primul scop al proiectării este de a amenaja drumul pe lung. Acum, de exemplu, se face o rectificare longitudinală. Acele denivelări se rectifică acum și la final drumul va avea o continuitate și un confort; conducătorii auto nu vor mai avea acele denivelări care să-i zgâlţâie, iar în profil transversal se va face la pantă un acoperiș 2,5 ca să se scurgă apele spre margine, spre borduri, acolo unde avem guri de scurgere și geigere pentru preluarea apelor pluviale” explică Relu Matei, consultantul lucrării.
Denivelările sunt datorate în special stresului din trafic pentru că drumul nu a mai fost reabilitat de multă vreme. Șoseaua Medgidiei suportă trafic greu și foarte greu și totul duce la un stres asupra terasamentului care cedează. După terasament cedează și asfaltul și apare o valurire și neregularități în suprafața carosabilă. Pentru această corectare este nevoie de rectificarea longitundinală. Prin corectarea profilului longitudinal se obține o planeitate mai bună a drumului.
“Strada asta este de mare interes, pentru că este intrarea în oraș, este Centrala Nucleară, este emblema orașului. Chiar îmi spunea cineva că din 1983 nu s-a mai asfaltat în zona asta, doar peticeli s-au făcut. Strada Medgidiei, strada Canalului și drumul de centură vrem să le terminăm până în martie – așa e contractul și vrem să le închidem. Este cea mai lungă arteră a orașului, are 9 kilometri și sperăm că până în martie se va definitiva. Vineri deja sperăm să punem primul strat de asfalt” spune viceprimarul Șerif Cârjali.
Primăria Cernavodă a început marea asfaltare în urmă cu trei ani de zile, iar până astăzi au fost reparate și asfaltate 107 străzi.
Be the first to comment