În ciuda epidemiei de coronavirus, Teatrul de Stat Constanța (TSC) prezintă cea de-a patra premieră a acestei stagiuni și a doua a anului 2020, „Meciul de comedie. Spectacol interactiv de improvizație”. Primele reprezentații cu publicul vor avea loc în Parcul Arheologic, în fața Primăriei, vineri, 10 iulie, de la ora 21.30, sâmbătă, 11 iulie, de la ora 20.30, și duminică, 12 iulie, de la ora 20.30.
Spectacolul de improvizație are ca principală caracteristică lipsa oricărui scenariu și chiar și a regiei. Totul, text, mișcare scenică, lumini, muzică se creează pe loc, în fața spectatorilor. Formatul este unul competițional, actorii fiind împărțiți în două echipe care se înfruntă într-o serie de probe, iar spectatorii au un rol foarte important, ei stabilind și temele de improvizație precum și echipa câștigătoare a fiecărei probe. Actorii-improvizatori care se vor întrece în acest spectacol sunt Florin Aioane, Remus Archip, Andrei Bibire, Andrei Cantaragiu, Lucian Iftime, Vlad Lință, Ecaterina Lupu, Cătălina Mihai, Ștefan Mihai, Mirela Pană, Florina Stănculeț iar muzica ce va acompania „competiția” va fi improvizată de tânărul și talentatul Mădălin Nicolae Mușat, absolvent al Colegiului Național de Arte „Regina Maria”.
Și, cum „sportivii” care improvizează au nevoie de antrenament, ca în orice sport, cel ce s-a ocupat de pregătirea celor două echipe de actori ai Teatrului de Stat Constanța este actorul și regizorul Dragoș Muscalu.
Actor absolvent de UNATC (Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București), Dragoș Muscalu a obținut și titlul de doctor la UNATC, cu teza intitulată „Rigoare si libertate în procesul creator al actorului”, titlu relevant pentru un autor care și-a făcut meserie din improvizație.
Scenografia este semnată de Lăcrămioara Dumitrașcu.
Teatrul de improvizație datează din Roma Antică, din anii 300 înainte de Hristos, când avem prima atestare documentară. Este vorba despre Farsele Atellane, cunoscute și ca Jocurile Oscane, provenind din sudul Italiei, din orașul antic Atella, localizat la 20 de kilometri de Napoli. Erau jucate mai ales la sărbători sau în zilele de târg, în limba oscană, o limbă soră cu latina și cu umbriana. Constau mai ales în jocuri de cuvinte, ghicitori destul de vulgare și un joc scenic mai brutal.
În secolul al XVI-lea avea să se contureze, într-un mod surprinzător, un fenomen teatral unic: Commedia dell’Arte. Urmând linia mimilor și histrionilor romani, dar trăgându-și seva și din farsa medievală, Commedia avea să reașeze ierarhiile în teatrul universal, ducând spectacolul de improvizație la cel mai performant nivel.
Mai târziu, regizorii Stanislavski și Jacques Copeau au utilizat tehnica improvizației în pregătirea actorilor și la repetiții, iar prima carte despre improvizația în teatru a fost scrisă de profesoara americană de teatru Viola Spolin.
Accesul publicului la primele reprezentații, din acest weekend, va fi gratuit, în limita locurilor disponibile și cu respectarea unui regulament pentru prevenirea infectării cu coronavirus. Spectatorii trebuie să poarte măști pe toată durata evenimentului și să păstreze distanța de siguranță. Persoanele care refuză să le fie verificată temperatura corporală nu vor avea acces în zona delimitată pentru public.
Be the first to comment