Canalul Dunăre-Marea Neagră, construit în urmă cu aproape 35 de ani, începe să dea semne de oboseală în zona comunei Cumpăna. Mai exact sunt probleme serioase în dreptul nodului de legătură cu autostrada A4. Pământul o ia la vale din cauza infiltrațiilor de suprafață din pânză freatică, amenințând casele localnicilor de pe strada Dunării din Cumpăna.
“Se mișcă văzând cu ochii, ce să va mai spun! E vizibil! Unde să plec? N-am părinți, părinții sunt morți, n-am casă, n-am masă… Asta-i casă noastră, aici trebuie să locuim ! Nu se găsesc niște bani de consolidarea canalului?!? S-a făcut un canal așa de mare și-acum nu se poate consolida ? ” spune cu lacrimi în ochi Lucica Gavrilă, o femeie în vârstă din localitate.
Prima bucată de mal a căzut în urmă cu 9 luni, în luna august a anului trecut. De-atunci și până acum alunecarea de teren măsoară 30 de metri iar pânza freatică a creat un adevărat pârâu. Terenul s-a denivelat iar casele sunt strâmbe acum. Scheletul locuințelor e deformat și odată cu el și acoperișurile s-au strâmbat și s-au crăpat. De jos în sus, toată structura caselor e în mare suferință.
“Noi trăim aici din ’92 când am făcut casa aceasta cu greu. Soția mea provine dintr-o familie cu 11 copii iar eu dintr-una cu zece copii. Stau cu patru vase-n pod pentru că curge: nu pot să mai fac, să rezolv nimic. Mai am cinci metri și ajunge la noi. Noi avem o rugăminte, dacă se poate, să se ocupe de ea. Cât mai repede. De ieri a început să se surpe mai puternic. Ieri nu era crăpătura asta care se vede acum. Dimineață pe la 9 s-a rupt aicea” explică Ștefan Gavrilă pentru Constanța NEWS.
De 9 luni oamenii sunt cătrăniți și nu mai au liniște. Pământul fuge de sub ei și crăpăturile în stradă se întind văzând cu ochii către cartier. O vreme surparea se oprise și părea că malul s-a stabilizat însă de curând a început din nou. Este atât de avansată și merge atât de repede încât oamenii văd diferențele cu ochiul liber de la o zi la alta. Nici nu mai înfig jaloane și semne în pământ că oricum se vede clar cum se crapă solul.
“Mi-e teamă ! Într-o oră s-a dus 20 de centimetri. Dimineață nu era așa, era ca un fir de ață. Acuma, gata ! Până mâine-poimâine, se dărâmă tot. Eu am anunțat de anul trecut din august, că se dărâmă” ne spune Magda Dumitrache.
“Ieri dimineață când am ieșit în stradă, era o crăpătură mică aici. Și mai târziu când m-am uitat începuse mai tare, așa. Iar dimineață când am ieșit din casă, a plecat mai mult. Și-acum uitați-va, de dimineață până acum cât a plecat. Domnul de la Canal a predat toată lucrarea la constructor, constructorul e-acuma în vacanță și… asta e” povestește cu năduf un alt sătean, Ion Măgureanu.
La fața locului, pe strada cu probleme am găsit-o pe primărița Mariana Gâju alături de viceprimarul Florin Neagu. Administrația locală a izolat zona restricționând accesul oricărui vehicul pe strada Dunării. Trepidațiile mașinilor n-ar face decât să amplifice eroziunea.
“Primele demersuri au fost făcute la finele anului 2018. Acum două luni am revenit cu o adresa către ACN și în același timp către Ministerul Transporturilor pentru că eroziunea malului stâng al canalului deja dădea semne că amenință locuințele care sunt situate pe strada Dunării. Azi dimineață am transmis Directorului General al ACN, Dan Georgescu, imaginile cu malul stâng așa cum era el dimineață la ora 8 – jumătate din stradă se vedea cum a fost crăpată de eroziune”, a precizat Mariana Gâju pentru Constanța NEWS.
Pentru lucrări de urgență Administrația Canalelor Navigabile a alocat 400.000 de lei. Ele vor începe cel mai devreme în iunie, după finalizarea licitației. Lucrările care vor fi făcute pe malul drept al canalului sunt foarte mari și vor consta în terasamente și umpluturi.
“Sunt izvoarele subterane prea multe și s-au localizat în zona aceasta. Pământul a plecat puțin câte puțin câte puțin. Acum s-au amplificat. Noi am sesizat încă de anul trecut aceste aspecte și am trimis adresa oficială celor de la Canale Navigabile, inclusiv Ministerului Transporturilor. Ultimul lor răspuns, că există o procedură de lucru pentru licitația lucrării” spune viceprimarul Florin Neagu.
O soluție care ar stabiliza malul ar fi montarea unor piloni de susţinere adânc înfipți în pământ. Tehnologia s-a aplicat cu succes la Cernavodă, unde infiltrațiile din topirea zăpezilor au surpat un mal imens peste o stradă circulată. Primăria de acolo a folosit soluția pilonilor ca să consolideze relieful zonei. Dacă lucrarea de la Cumpăna nu se va face în scurt timp, malul s-ar putea prăbuși în orice moment.
1 Trackback / Pingback