La final de an Administrația Porturilor Maritime trage linie și face socotelile. E ora bilanțului pentru portuarii din România, în special pentru cei de la Marea Neagră iar cifrele nu arată deloc rău anul acesta. Directorul Dan Tivilichi zâmbește satisfăcut că planurile i-au ieșit pe toate direcțiile iar proiecțiile pentru 2018 pot să demareze sub auspicii bune.
“Din punct de vedere financiar veniturile companiei sunt peste cele prognozate, sunt cam 8-9% peste bugetul anului 2017 și cam 6-7% peste veniturile anului 2016. Dacă discutăm de venituri ajungem la o problemă care a frământat administrația o bună bucată de vreme, gradul de-ncasare ptr anul 2017 a facturilor emise se situează undeva la 98,3 % ceea ce e o adevărată performanță sau un record pentru Administrația Portului Constanța” spune Dan Tivilichi, directorul Adminsitratiei Porturilor Maritime.
Într-o vreme în care companiile de stat se-ntorc la denumirea consacrată de “găuri negre” ale economiei, adică tot timpul pe pierderi și tot timpul înghițind bani de la buget că să fie salvate de la faliment ori menținute pe linia de plutire, Administrația Portuara de la Constanța stă pe un profit frumușel. Adică, e la ani-lumină depărtare de “suratele” din zestrea statului român. Nu doar că NU au risipit banii sau că i-au dat preponderent pe salarii dar APMC a și construit infrastructura în perimetrul portului din Constanța. Iar lucrările astea vor aduce profit în anii următori, adică nu sunt “doar” cheltuieli – sunt de fapt, investiții.
Directroul Dan Tivilichi a explicat că “avem o creștere la cheltuielile materiale față de anul 2016. Această creștere se traduce în majorarea lucrărilor care se execută cu forțe proprii de către Administrația Porturilor Maritime. Ceea ce duce implicit la o scădere contabilă a reparațiilor, dar de fapt și de drept, cu bani mult mai puțini s-au realizat mult mai multe lucruri.”
Anul 2017 pare să fi fost unul de bun augur pentru APMC din multe puncte de vedere. Să luăm unul la-ntâmplare, din bilanțul pe care ni l-a oferit compania : după 10 ani au demarat lucrările de dragaj de întreținere în porturile maritime românești, în vederea aducerii la cotă corespunzătoare a adâncimilor pe zonele propuse din porturile Constanța și Midia și pentru a crește siguranța în arealul portuar. Dragajul de întreținere este realizat din fonduri proprii, valoarea contractului fiind de 10,9 milioane de lei, plus TVA. Dragajul de întreținere presupune păstrarea adâncimii și mai ales a canalelor navigabile din porturile maritime românești, astfel încât navele să poată intra și ieși din acvatoriul portuar fără probleme.
“Operatorii portuari, acolo unde noi dragăm sunt obligați – sau au dreptul – să vadă atât măsuratorile de-nceput cât și cele de final. Iar feedbackul de la operatori a fost foarte bun ! Acest lucru a permis să nu mai existe acea ceartă non-stop între Administrație și operatorii portuari” spune cu mândrie Dan Tivilichi, directorul APMC Constanța.
Pentru 2018 este prevăzută extinderea la 4 benzi a drumului dintre Poarta 7 și drumul care realizează legătura între Poarta 9 și Poarta 8 a Portului. Acum drumul care face legătura între varianta ocolitoare a municipiului Constanța (Autostrada A4) și porțile de acces 7 și 9 este într-o stare destul de rea fiind insuficient dimensionat pentru traficul auto de tip greu. Circulația rutieră pe acest sector se realizează pe o singură bandă, fapt care generează grave blocaje ale traficului.
Urmează construirea unei dane specializate, de 18 m adâncime, în zona benzilor de minereu, și un terminal RoRo pentru autourisme în Portul Constanța Sud – MOL III S. La acest capitol se preconizează deschiderea în luna ianuarie a unei linii către Istanbul de către o firmă turcă care înglobează și transportatori de marfă. Pentru început va fi o navă pe săptămană.
Be the first to comment